01.08.2024 Laaja sähkökatko kesti lähes vuorokauden
Punkalaidun pimeni vuorokauden kääntyessä maanantain puolelle. Sähköjen katkeamisen pääsi todistamaan muun muassa Valtteri Lampinen, joka oli autolla liikkeellä keskustassa. – Oli se erikoinen tunne, kun yhtäkkiä koko taajama pimeni.
Lampinen on kesätöissä K-Supermarket Pourulla, jossa sähkökatko aiheutti myös päänvaivaa. – Saimme nopeasti avuksi Jeesi Servicen aggregaatin. Verkkosähkö palautui meille vasta klo 12.30 aikoihin maanantaina, kertoo kauppias Emmi Uusi-Kouvo.
Hänen mukaansa kaupan avaamista jouduttiin lykkäämään maanantaina parilla tunnilla. – Jouduimme tekemään myös järjestelyjä, sillä aggregaatista saatu sähkö ei riittänyt aivan kaikkeen. Lihatiski oli suljettu ja käytössä oli vain yksi kassa.
– Mutta ei tämä mitään ollut Tapani-myrskyyn verrattuna. Onneksi sen kokemukset olivat niin hyvin muistissa, että osasimme toimia tarpeen vaatimalla tavalla, sanoo Emmi Uusi-Kouvo.
Vaikka isommilta vahingoilta vältyttiin, jouduttiin sulaneet jäätelöt heittämään Pourun kaupassa roskiin.
Kymppitonnin lääkkeet pilalle
Samassa rakennuksessa sijaitsevassa Punkalaitumen apteekissa sähkökatko aiheutti kohtalaisen tuntuvan vahingon. – Kolme jääkaappia oli täynnä lääkkeitä, kuten insuliinia ja muita asiakkaille tilattuja kalliimpia lääkkeitä. Ne kaikki menivät pilalle, kertoo apteekkari Rauna Poutanen.
Hän laskee, että lääkkeiden arvo oli noin 10 000 euroa. – Sähköyhtiö ei tätä korvaa, koska katkos jäi alle 12 tunnin. Vakuutusyhtiöön laitoin viestiä, mutta vakuutuksessakin on aika korkea omavastuu eli kyllä tästä vahinkoa tuli. Apteekki saatiin avattua maanantaina klo 11 aikaan. Sitä ennen palvelimme joitain asiakkaita niin sanotusti takaoven kautta, kun he olivat tilanneet lääkkeitä valmiiksi maanantaina noudettavaksi, Poutanen sanoo.
Tiedottaminen oli hankalaa
Punkalaitumella sähkön siirrosta vastaa Sallila Sähkönsiirto Oy, joka kuuluu Sallila Energia -konserniin. Sallila Energian toimitusjohtajalla Tarja Heinosella ja muilla yhtiön työntekijöillä oli kiireinen vuorokausi maanantaina.
– Ongelmaksi muodostui alkuvaiheessa tiedottaminen. Vikatilanne ei näkynyt omassa häiriökartassamme, koska vika oli Fingridin verkossa. Emme pystyneet edes lähettämään tekstiviestiä asiakkaillemme. Automaattista viestiä ei lähtenyt, koska järjestelmä ei tunnistanut vikaa, joka oli toisen toimijan verkossa.
Heinonen kertoo yhtiön saaneen palautetta puutteellisesta tiedottamisesta. – Yritimme kyllä heti yöllä käyttää kaikkia mahdollisia välineitä tiedottamiseen. Apua saimme alueen paikallislehdiltä. Asiakaspuheluita alkoi tulla aika nopeasti ja niitä riitti. Suurin osa ihmisistä kyllä käsitti asian ja sen, että me emme voi vialle mitään.
– Varmasti tapahtuneesta otetaan myös oppia. Tässä on kehittämisen paikka, Heinonen summaa.
Sallilasta oltiin aktiivisesti yhteydessä myös kantaverkkoyhtiö Fingridiin. – Me olimme siinä se aktiivinen osapuoli. Fingrid on iso firma ja katsoo tiedotusta vähän eri tavalla kuin me. Me halusimme tietää, mitä tulee tapahtumaan ja kauanko sähkökatkos kestää. Uskon, että molemmin puolin opimme tästäkin jotain. Olemme jo pitäneet palaverin Fingridin kanssa teemalla ”miten meni omasta mielestä” ja samalla käsittelimme myös sitä, miten tällaisilta voitaisiin vastaisuudessa välttyä.
Poikkeuksellinen kytkentäjärjestely vaikeutti
Tarja Heinosen mukaan sähköjen palauttamista yhtiön alueella hankaloitti poikkeuksellinen sähköjen kytkentä. Se johtuu Fingridin Huittisten ja Forssan välillä suorittamista linjatöistä.
– Meidän yhdeksästä sähköasemasta on Fingridin töiden vuoksi käytössä vain kolme. Se aiheutti haasteita. Sähköjä pystyttiin palauttamaan vähän kerrallaan päivän kuluessa ja sekin vaati tarkkaa laskentaa ja simulointia, jotta emme aiheuttaisi vielä suurempaa sähkökatkosta verkon ylikuormittamisella. Palauttaminen oli tehtävä hitaasti ja huolellisesti.
Punkalaitumella sähköttömiä asiakkaita oli maanantaina enimmillään noin 2 500. Punkalaitumelle sähkö tulee normaalisti 110 kV linjaa pitkin keskustassa sijaitsevalle sähköasemalle. Siellä päämuuntaja muuntaa 110 kV:n jännitteen 20 kilovoltiksi. 20 kV:n linjoja pitkin sähkö syötetään jakelumuuntajiin, jossa se muuttuu 400 voltin pienjännitevirraksi.
– Sähköä saatiin Punkalaitumelle syötettyä Huittisten suunnasta, mutta ensin piti tarkastella, ettei sähköttömäksi putoa vielä suurempi osa asiakkaista. Alkuvaiheessa saimme sähköä Punkalaitumen keskustaan ja sitten hiljalleen muihin paikkoihin. Lopullisesti sähköt palautettiin hieman puolen yön jälkeen maanantain ja tiistain välisenä yönä, kertoo Heinonen.
Poikkeuksellinen kytkentätilanne Fingridin rakennustöiden johdosta kestää ensi vuoden loppuun ja se aiheuttaa Tarja Heinosen mukaan haasteita. – Siihen asti pitää olla tarkkana. Emme halua tällaista tilannetta enää. Muutamia parannuksia on jo löydetty, mutta riski tämän tapaisista katkoksista on korkea linjan valmistumiseen asti.
Korvauksia pohditaan
Lain mukaan sähkönjakeluyhtiöt ovat korvausvelvollisia asiakkailleen, mikäli sähkökatko kestää yli 12 tuntia. Maanantain sähkökatko kesti lähes vuorokauden.
– Ongelmallista tässä katkoksessa on, että se ei johtunut Sallilan verkon viasta. Laki ei siis velvoita meitä korvaamaan mitään. Fingrid ei ole lain mukaan korvausvelvollinen toisin kuin sähköyhtiöt, sanoo Tarja Heinonen.
Hänen mukaansa yhtiössä tarkastellaan ensi viikolla sitä, maksetaanko korvauksia vaikka laki ei niihin velvoittaisikaan. – Olemme aloittaneet laskelmien tekemisen ja joku käsitys mahdollisesta korvaussummastakin on olemassa.
– Välillisten vahinkojen kohdalla kannattaa ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön. Kotivakuutus saattaa korvata joitain vahinkoja vaikka pakastimen sulaessa.
Tarja Heinonen arvelee, että ihmisten muistista on jo ehtinyt kadota vuoden 2011 Tapani-myrsky. – Ihmiset eivät varmaan muistaneet, että tällaista voi tapahtua. Kaikki eivät olleet edes valmiita uskomaan, että näin on käynyt. Tämä tapahtuma osoitti sen, että laajaan sähkökatkoon ei tarvita sabotaasia tai tahallisuutta. Nyt 400 kV linja, joka kulkee samaa väylää 110 kV linjan kanssa, indusoi virran 110 kV linjan maadoitusjohtimeen ja sytytti kytöpalon, joka kaatoi pylvään.
Viime aikoina on muistutettu kansalaisia varautumisesta yhteiskunnan häiriötiloihin. Paljon on puhuttu esimerkiksi 72 tunnin kotivarasta. – Kehotan vahvasti muistamaan nimenomaan tämän 72 tunnin kotivaran. Aggregaattiakin voi olla syytä harkita ja ennen kaikkea pitää se kunnossa, sanoo Tarja Heinonen.