Olemme Facebookissa!

08.08.2024 Koulujen lukuvuosi alkaa tänään

Pohjoisseudun koulun rehtori Elina Poutala kävi koulun henkilökunnan kanssa läpi alkavan lukuvuoden suunnitelmia tiistaina. Pulpeteissa istumassa esikoulunopettaja Kirsi Lähdeniemi, luokanopettaja Sari Vainio-Knuutila, luokanopettaja Emma Takku, koulunkäynninohjaajat Emmiina Salminen ja Auli Kartano sekä resurssiopettaja Tiina Ketola.
Opetus Punkalaitumen kouluissa ja lukiossa alkaa tänään. Peruskoulussa koulutielle lähtee yhteensä 244 oppilasta ja Punkalaitumen lukiossa 66 opiskelijaa.

– Koulut alkavat aika lailla vanhoissa merkeissä. Suuria muutoksia ei ole viime lukuvuoteen verrattuna tapahtunut. Opettajatilanne on pysynyt hyvänä, sanoo opetustoimen vastuuviranhaltija, rehtori Arto Asa.


Pientä vaivaa alkukesästä aiheutti tieto Rautaveden Liikenteen konkurssista, mutta asia on kesän aikana hoidettu kuntoon niin, että koulukyydit ajetaan normaalisti. Keskuskoululla yksi luokanopettajan virka hoidetaan alkavana lukuvuonna viransijaisella.


Suurin opetusyksikkö Punkalaitumella on Keskuskoulu, jossa oppilaita on 98. Viime syksystä oppilasmäärä on vähentynyt yhdellä. Esikoululaisia Keskuskoululla aloittaa tänään 11 ja ensimmäisellä luokalla on yhdeksän oppilasta.


Pohjoisseudun koulun oppilasmäärä on 67, jossa kasvua on neljän oppilaan verran. Esikoululuokka seutukoululla on 12 lapsen suuruinen ja ensimmäisellä luokalla oppilaita on kymmenen.


Yhteiskoulussa oppilaita on 79. Määrä on laskenut viime syksystä 21 oppilaalla.

 

Lukio kiinnostaa ulkomaalaisia

 

Lukiossa opiskelee alkavana lukuvuonna 66 opiskelijaa. Viime syksyyn verrattuna määrä on yhden enemmän.

 

Punkalaitumen kunta on tehnyt päätöksen yhteistyöstä Finest Future -hankkeen kanssa ulkomaalaisten opiskelijoiden tuomiseksi suomalaisen toisen asteen koulutuksen piiriin kielikurssien kautta. Rehtori Arto Asan mukaan yhteistyön myötä ei ole uusia lukiolaisia opiskeluaan aloittamassa.

 

Asa on kuitenkin huomannut konkreettisesti sen, että suomalainen lukiokoulutus kiinnostaa ulkomaalaisia nuoria. – Keväällä alkoi ilmiö, että suoria hakemuksia lukioon on tullut ulkomailta runsaasti. Hakemuksia tulee sekä sähköpostilla että Opintopolun kautta.

 

– Näiden hakemusten perusteella emme ole uusia oppilaita lukioon ottaneet. Sellainen tuntuma on, että ainakin burmalaisia on runsaasti näiden hakijoiden joukossa, Asa kertoo.

 

Pelkästään punkalaitumelaisin voimin lukiossa ei kuitenkaan tänäkään syksynä toisen asteen opintoja aloiteta. – Alkavalla vuosikurssilla on 22 opiskelijan joukossa on neljä naapurikunnista tulevaa opiskelijaa.

 

Koulupsykologin resurssia niukasti


Kouluissa myös oppilashuolto on keskeisessä roolissa varmistettaessa lasten ja nuorten hyvinvointia. Oppilashuollon palvelut maakunnassa järjestää Pirkanmaan hyvinvointialue.


Rehtori Arto Asan mukaan oppilashuolto on ”paperilla” kunnossa lukuun ottamatta koulupsykologin palveluita. – Resurssia pitäisi olla käytössä 1,5 päivää viikossa mutta lokakuun puoliväliin asti on ilmoitettu, että käytössä on vain neljä päivää koko aikana. Lukion puolella koulupsykologi käy kaksi kertaa kuukaudessa.


– Valitettavasti perusopetuksen puolelle emme ole lukuisista yrityksistä huolimatta saaneet rekrytoitua omaa psykologia. Jatkamme toki edelleen rekrytointia, mutta ainakin alkusyksy mennään perusopetuksessa ostopalveluiden voimin. Ostopalveluna hankittava psykologipalvelu ei valitettavasti vastaa määrältään sitä palvelua, mitä voisimme tarjota oman psykologin toimesta, sanoo opiskeluhuollon palvelujohtaja Marja Nurmi-Vuorinen Pirhan lasten, nuorten ja perheiden palveluista.

Lukion osalta tilanne on Nurmi-Vuorisen mukaan parempi, sillä Punkalaitumella on keväällä aloittanut Pirhan oma psykologi, mikä mahdollistaa mitoitukseen nähden riittävän resursoinnin.


– Punkalaitumella on kuitenkin koulu- ja opiskeluterveydenhuollon resurssin osalta erinomainen tilanne, palvelua on suositusta runsaammin ja myös kuraattoriresurssi on sitovan mitoituksen mukainen.


Opiskeluhuollon palveluiden kokonaisuutta Nurmi-Vuorinen kuvailee hyväksi. Hän muistuttaa myös, että huolen herätessä kehen tahansa ammattilaiseen voi olla yhteydessä. – Asiaa lähdetään sitten selvittämään tarvittavien ammattilaisten voimin.


Rehtori Arto Asa harmittelee sitä, että koulupsykologin palvelun puuttuminen vieraannuttaa oppilaat palvelusta. – Kun palvelua ei ole, häviää palvelun tarvekin. Vaikka todellista tarvetta olisi, on vaikea suositella koulupsykologin puheille menemistä, koska sellaista ei ole tarjota.

 

 

 

Evästeet