Olemme Facebookissa!

23.10.2021 Välttävä arvosana

Asukaskokemus 2021 -tutkimuksessa kuntalaiset antoivat kotikuntamme palveluista välttävän arvosanan.

Kauppa, pankki, huoltoasema, tekstiilikauppa, putkityöliike, neljä ravitsemusliikettä, kukkakauppa ja hautaustoimiston etäpiste, tilitoimisto, viisi parturia, hieroja, lelu-, matto- ja vaatekauppa, kodinelektroniikkaliike ja paikallislehden toimitus. Siinä on pelkistäen lueteltuna ne yritysmuotoiset palvelut, jotka vielä Punkalaitumen pitäjänraitin varrelta löytyvät. Lisäksi on pari kirpputoria sekä tietysti Postin ja Matkahuollon toimipisteet.


Sadalta punkalaitumelaiselta kysyttäessä kyseinen palveluvarustus on 64 vastaajan mielestä korkeintaan välttävä, tyydyttävän vastauksen antaa 27 vastaajaa ja kiitettävän yhdeksän. Vastausten keskiarvo on 5,6. Parhainkaan päin seliteltynä sitä ei tietenkään voi pitää hyvänä.


Menneinä suuruuden vuosina Punkalaitumen jokaisesta kylästä löytyi vähintään kauppa, usein myös pankkikonttori ja posti. Se oli kuitenkin aikaa, jolloin kilometri oli pidempi kuin nykyisin. Raja-aidan toiselle puolelle vihreämmältä näyttävän ruohon ääreen on tänään lyhyempi ja helpompi matka kuin aiemmin. ”Sittarit”, Prismat ja Ideaparkit ovat käden ulottuvilla. Niin ja pitäähän sitä ”pitkäripaisessakin” päästä käymään.


Tuhannen taalan kysymys on, voidaanko paikkakuntamme palveluvarustusta parantaa? Tarjonnan luominen vaatii kysyntää ja kysyntä taas vaatii kysyjiä. Niitä taitaa olla koko ajan vähemmän. Vastauksen löytäminen ei ole helppoa.


Tietysti sivulta viisi löytyvän Asukaskokemus 2021 -tutkimuksen analyysissa tarkoitetut palvelut sisältävät myös julkiset palvelut, joita tarjoavat kunta ja valtio. Yllättäen terveyspalveluihin ollaankin varsin tyytyväisiä. Lähes kolmannes antaa niille arvosanan yhdeksän tai kymmenen, ja yli 40 % seitsemän tai kahdeksan. Kaikki ei olekaan huonosti.

 

Evästeet