05.11.2020 Yrittäjästä moneksi
Tämä pieni automiehen alku ei ihan vielä ymmärtänyt sitä, että asiakas on aina oikeassa. Ei vika asiakkaassa ole. Ei silloinkaan, kun on.
Yrittäjistämme suurin osa on päivittäin tekemisissä ison ihmisjoukon kanssa. Ja joukkoon mahtuu monenlaista.
Yhä vielä on maassamme niitäkin, jotka purkavat tuntojaan asiakaspalvelussa työskentelevään, omassa yrityksessään töitä aamuvarhaisesta iltamyöhään paiskivaan kanssaihmiseen. Ja yhä vaan yrittäjä hymyilee ja palvelee, vaikka hammasta purren. Koska se on hänen työtään.
Onneksi yrittäjät ovat yhdistyneet. Heillä on järjestönsä, mutta heillä on myös toisensa. Moni oppii pakon sanelemana tai luovuuden vimmassa tekemään myös yhteistyötä. Ja huomaa sitten, että yhteistyöhön ei mennytkään voimia, yhteistyö tuplasi ne.
Yrittäjissä on se monipuolinen tieto-taito, jota ilman moni asia ei toimisi. He myös kouluttavat työntekijöitään, usein myös omia lapsiaan.
Kunpa joku heistä sattuisi tämän 2-vuotiaan automiehenkin tielle, ja kertoisi, miten tärkeä jokainen kohtaaminen asiakkaan kanssa on. Sanoisi niin kuin se on. Että ihminen siinä ihmisen kohtaa.
Mikäs sen tärkeämpää.
Hanna-Mari Kamppikoski